Opdrachten na les 7
Graag nodig ik je uit om zelf na te denken over de vraag: hoe ga ik de afgelopen lesdag ‘verwerken’?
Je hebt de 4 elementen ervaren en de theorie erachter gehoord. Nu is het aan jezelf om op jouw manier de tussenliggende weken te gebruiken om het eigen te maken en hierin jouw verantwoordelijkheid te pakken. Je hebt na de afgelopen lesdagen voldoende input gehad om hier inspiratie uit te halen.
Hieronder een aantal suggesties:
- Neem vier vellen papier en maak van ieder element een collage waarin je de eigenschappen van het element in beeld brengt.
- Ga zonder externe bronnen te raadplegen jouw element uitwerken aan de hand van je eigen ervaringen. Omschrijf jouw gedachten en gevoelens rond jouw element. Schrijf op wat je herkent in jezelf en hoe jouw element aarde, water, lucht of vuur zich in jou manifesteert. Maak een lijstje vooren nadelen van jouw element. En heb je vragen hierover dan kun je natuurlijk weer stellen.
- Ga op zoek naar werkvormen rond de 4 elementen.
- Lees kinderboeken, verhalen of websites voor kinderen in de leeftijd van jouw doelgroep en ontdek welke verhalen helend zijn en/ of als metaforen kunnen dienen. En zoek daarbij naar verschillende ingangen vanuit de typologie (elementen) gezien.
- Ga in gesprek met een kind (ouder dan 9 jaar) of volwassene over zijn of haar element.
Bijv. jouw coachee is geboren op 10 november → schorpioen → element water → gevoelig/ sensitief.
Vertel aan jouw coachee dat dit het element water is. Laat je coachee nu zelf vertellen wat hij/ zij herkent. En laat het gesprek zich vanuit hier ontvouwen. De bedoeling is dat het een ‘ontdek-jezelf’ gesprek is. Maak tijdens dit gesprek gebruik van papier en kleurpotloden en maak een mindmap aan de hand van de gemaakte ontdekkingen
Oefenen met coachen
Je bent al richting de laatste lesdag aan het bewegen. Inmiddels is er al veel voorbij gekomen, heb je diverse werkvormen ontvangen en veel theorie te horen gekregen.
Kijk de komende weken ook weer eens terug naar de vorige lesdagen. Ga oefenen met de dierentuinwerkvorm en/ of met het COACHEE spel.
Ga eens kijken of je met iemand een 'doel' kunt vaststellen waar hij of zij aan wil gaan werken de komende tijd.
Oefen intakegesprekken met ouders en kinderen.
Kortom, ga aan de slag met alles wat je al weet en kunt. Doe ervaring op en neem deze ervaring en vragen hierover weer mee naar de volgende lesdag of maak een afspraak met mij om hierover na te praten.