Leerdoelen per leerjaar
Leerjaar 1 - basisjaar kindercoaching
De deelnemer:
- Kan een intake (ontmoetings)gesprek voeren met ouder(s) en kind.
- Kan op dusdanige wijze contact maken met ouder(s) en kind dat zij zich veilig voelen en open kunnen stellen.
- Is bekend met enige werkvormen en kan deze toepassen tijdens een coachtraject.
- Weet technieken toe te passen bij sociaal emotionele levenslessen.
- Heeft basiskennis van ontwikkelingsfasen van het kind, projectiemechanisme, psychologische typologie, familiestructuren en -systemen, gespreksvoering, coaching van kind en ouders, positieve psychologie, kernkwaliteiten, talentontwikkeling en de meldcode kindermishandeling.
- Is in staat adequaat te reageren op weerstanden.
- Is in staat de coachee bewust te maken van de eigen kwaliteiten, talenten en valkuilen.
- Evalueert het eigen functioneren tijdens de lessen in de opleiding en tijdens het werken als kindercoach.
- Kan verwoorden naar ouder(s) waarom de gekozen werkvorm wordt ingezet.
- Kan de werkwijze als kindercoach verwoorden naar ouder(s).
Leerjaar 2 - verdiepingsjaar kind- en opvoederscoaching
De deelnemer:
- Kan zelfstandig trajecten begeleiden en kent hierbij de eigen verantwoordelijkheid.
- Heeft ervaring opgedaan met het deelnemen aan een intervisiegroep en het werken met diverse intervisie-werkvormen.
- Heeft basiskennis van ondernemerschap (netwerken, inzetten van social media, schrijven van artikelen en Mindset).
- Weet waar de grens ligt tussen coaching en andere vormen van hulpverlening voor kind en ouders zoals kinderpsychologie of therapie.
- Heeft een netwerk opgebouwd van deskundige collega zorgverleners en weet naar wie kind en ouders kunnen worden doorverwezen indien nodig.
- Respecteert iedere ouder in zijn of haar plek ten opzichte van het kind.
- Is in staat adequaat te reageren op het eventuele eigen oordeel richting gedrag of voorkomen van ouders
- Heeft kennis van en ervaring in het coachen van ouders/ opvoeders en kent hierin de eigen kwaliteiten en valkuilen, mogelijkheden en beperkingen.
- Is bekend met de beroepscode Kindercoaching en houdt zich hieraan.
Leerjaar 3 - masterjaar
De deelnemer
- Heeft zich verdiept in de persoonlijke en professionele visie en missie.
- Heeft van daaruit onderzoek gedaan naar een zelfgekozen specialisatie.
- Heeft deze specialisatie uitgewerkt in een meesterstuk.
- Heeft dit meesterstuk uitgewerkt met zowel een theoretische onderbouwing als een praktische toepassing.