Leerjaar 3
‘de weg naar meesterschap'
Hartelijk welkom bij het Masterjaar van de Magie van Kindercoaching.
Een jaar waarin jij jouw weg tot specialist uitwerkt, niet alleen voor jezelf en je praktijk, maar ook voor het vak.
Je bent het stadium van de leerling (kennis vergaren) voorbij en bevind je in de ‘gezel-fase’. Dit is de fase waarin je vaardigheden oefent, competenties ontwikkeld. Je bent steeds zelfstandiger en vertrouwt meer en meer op je intuïtie. En je voelt je verantwoordelijk voor wat jij neerzet. Of het nou in een eigen praktijk is of binnen een organisatie of instelling.
De ontwikkeling van de kindercoach
Wij hebben ontdekt dat iedere kindercoach zich op een eigen manier ontwikkelt, maar dat er wel ‘groei’- overeenkomsten zijn.
Startend Kindercoach ( de weg van de leerling en vakmanschap)
Na het basisjaar ga je beginnen als kindercoach. In het begin kun je nog wat onzeker zijn en is het vaak nog fijn om de back-up van ervaren kindercoaches naast je te hebben, collega’s die met je meedenken, die met je meekijken. Je moet je weg nog vinden in het vak en je zoekt vaak nog naar een vorm en eigen werkwijze. Veel startende kindercoaches zoeken in deze fase steun op internet/ via social media of bij een intervisiegroep. Volgen nog opleidingen of cursussen om meer kennis op te doen. De leerlingfase wordt ook wel de kennisfase genoemd.
Je praktijk loopt (de weg van de gezel en (persoonlijk) leiderschap)
Werken als kindercoach betekent ook gewoon vlieguren maken. In deze volgende fase ben je gewoon lekker aan het werk. Je hebt al een aantal kinderen en hun ouders begeleidt en je merkt dat je werkervaring begint te krijgen. Het loopt, het stroomt, het gaat lekker. natuurlijk loop je nog tegen dingen aan, maar daarvoor heb je de back-up van collega's tijdens intervisie of supervisie. Ook volg je in deze fase nog opleidingen of cursussen, omdat je graag nog verder wilt verdiepen en je rugzak echt nog wilt vullen. Maar tijdens het volgen van deze bij- en nascholing ontdek je meer en meer dat je eigenlijk al heel veel weet.
Specialisatie (de weg naar meesterschap)
Dan komt er een moment dat je merkt dat je de back-up van collega's steeds minder vaak nodig hebt. Dat je ontdekt dat je je echt zekerder voelt in het vak. Dat is het moment dat je weer een stap verder bent. In deze fase ga je je specialiseren. Je ontdekt meer en meer waar je passie, je kennis, je ervaring, je expertise ligt. En je gaat je in deze onderwerpen verder ontwikkelen. Jouw kennis en vaardigheden rond jouw specialisatie meer en meer verbreden en verdiepen. Je volgt studiedagen, workshops en verdiepingstrainingen gericht op jouw eigen specialisatie om je specialisme en je vakkennis uit te breiden.
Het masterjaar
Tijdens het masterjaar kom je tien keer als jaargroep bij elkaar. Dit zijn de tien lesdagen vol inspiratie, verdieping en verrijking van jezelf als mens en als kindercoach. Je hoeft nog geen specialist te zijn of een thema te hebben waarin je je gaat verdiepen. Dat volgt echt vanzelf tijdens dit jaar.
De lesdagen zijn inspirerende, maar zeker ook intensieve masterclasses waar steeds weer laagjes verder in jezelf ontdekt en ontgint. Elke lesdag komt een ‘master’ één of meerdere dagdelen vanuit zijn of haar meesterschap inspiratie, wijsheid en inzichten delen. Je verdiept je echt in jezelf om de mooiste innerlijke schatten op te diepen op weg naar jouw meesterschap.
Tussen de lesdagen door krijg je opdrachten om thuis verder uit te werken. Hierbij kun je denken aan verwerkingsopdrachten, theorie om te bestuderen, reflectieopdrachten of oefen-opdrachten.
Wat ga je globaal doen?
- Je werkt verder aan je persoonlijke ontwikkeling
- Je werkt verder aan je ontwikkeling als kindercoach
- Je ontwikkelt je tot specialist in één thema/onderwerp.
- Je maakt een verdiepingsslag met je praktijk (dit kan zowel een eigen praktijk zijn of jouw ‘praktijk’ op de plek waar jij werkzaam bent)
Lesmateriaal:
De opdrachten plus eventueel extra theorie staan op een beveiligde pagina op de website.
Op deze pagina staat informatie en hier kun je artikelen en opdrachten downloaden.
De inlogcode ontvang je tijdens de eerste lesdag.
Verder moet je voor bepaalde lesdagen literatuur bestuderen. Je kunt deze boeken zelf aanschaffen of lenen bij de opleiding.
Mentoring
Tussen de lesdagen door heb je de mogelijkheid tot persoonlijk contact met jouw docent. Je wordt gecoacht bij persoonlijke en professionele vraagstukken en je krijgt indien nodig begeleiding bij jouw specialisatie.
de 10 magische leefregels
geïnspireerd door: Marlo Morgan, “Kinderen Van Het Echte Volk”
1) Laat jouw persoonlijke creativiteit tot uiting komen.
Opgroeien vandaag de dag betekent vooral ontwikkelen op ‘hoofd’-niveau. Het hoofd is de maat en ontwikkeling van dat hoofd- gebied staat (nog) met prioriteit op 1 in het onderwijs. Creativiteit legt het af tegen vakken als rekenen en taal. De ontwikkeling van de persoonlijke creativiteit stopt dan ook vaak al tijdens de basisschool-periode.
Maar ontdekken wat jouw innerlijke wijsheid is, je verbinden met je hart, verwerken wat je hoofd allemaal heeft opgeslagen, dat kan enkel door je creatief te uiten.
Dit kan op heel veel manieren. Denk aan schilderen, componeren of schrijven, maar ook creatieve oplossingen die je bedenkt om je medemens in nood te troosten, orde in onenigheid of chaos te scheppen, of een kind een verhaal te vertellen. Mensen die denken dat ze niet creatief zijn en zodoende denken dat ze hun creativiteit niet kunnen uiten hebben het mis. Het is in feite juist andersom. Het is juist een grote verdienste om ons creatieve bewustzijn te bevrijden.
We kunnen expressief zijn op verschillende manieren zoals het doen van je haar, het inrichten van je woning of je tuin, het uitkiezen van je kleren enz. Uiteindelijk gaat het erom dat je jezelf in de daden tot uiting laat komen en ernaar streeft dat alles wat je tot uiting laat komen, iets is waar je trots op bent.
Creëren is scheppen. En jij ben daarmee de schepper.
Tijdens de opleiding zijn er diverse creatieve opdrachten. We wensen je toe dat je de tijd en de mogelijkheid vindt om deze opdrachten uit te voeren. En dat je de innerlijke overtuigingen, zoals bijvoorbeeld ‘ik kan niet tekenen’, of ‘ik ben niet zo’n creabea’ los kunt laten en dat je de moed hebt om de opdrachten toch aan te gaan. Het zal je heel veel opleveren.
2) Wees je bewust van je verantwoordelijkheden.
Als bewoner van de aarde word je geacht deze in dezelfde toestand of liever nog beter achter te laten. Daar draag jij verantwoordelijkheid voor.
Verantwoordelijkheid betekent letterlijk het vermogen en de bereidheid om (daadwerkelijk) antwoord te geven , c.q.: rekenschap af te leggen ten aanzien van het eigen doen en laten.
Op jouw ‘actie’ zou je een ‘reactie’ moeten kunnen geven. Jezelf kunnen verantwoorden.
Tevens ben je verantwoordelijk voor de beloftes die je doet, overeenkomsten die je aangaat en voor de gevolgen van je daden.
Wanneer je kiest om deze opleiding te volgen brengt dat verantwoordelijkheid met zich mee. Je hoort verhalen van anderen, doet opdrachten met mede-cursisten, je ontvangt informatie en je ervaart alles op jouw eigen manier, vanuit jouw eigen perspectief. Jij bent verantwoordelijk voor jouw eigen proces, jouw opleiding.
En jij draagt mede bij aan de ervaring en ontwikkeling van jouw collega-kindercoaches in opleiding. Jouw deelname doet er toe. Jij hebt invloed. Als mens, als kindercoach, als collega en als deelnemer.
3) Help anderen.
Het menselijke bestaan is niet bedoeld als een reis die eenzaam verloopt en volbracht moet worden. Het is de bedoeling om jezelf en anderen te steunen en te helpen. Door bijvoorbeeld kennis te delen, hulp te verlenen en een positieve bijdrage te leveren ofwel anderen van dienst te zijn.
Met anderen helpen wordt niet bedoeld: ongevraagd hulp of advies geven. Ken hierin je grenzen. Ons ‘redders-sydroom’ maakt vaak dat we heel snel te hulp schieten, terwijl de ander het wellicht zelf wel kan. Hiermee houden we de ander klein en zien we de ander niet echt. Hulp bieden betekent dus eigenlijk ‘aanwezig zijn’. Luisteren, waarnemen, jezelf kunnen ervaren ten opzichte van de ander en alleen wanneer de ander het niet kan in actie komen. Je helpt de ander pas echt wanneer je de ander de tijd gunt om te ontdekken wat hij zelf kan. De mens (het kind) is tot meer in staat dan we vaak voor mogelijk houden.
4) Word emotioneel volwassen.
Frustratie, hopeloosheid, verdriet, schaamte, bezorgdheid, inhaligheid en woede zijn emotionele gevoelens die we allemaal uiten net als vreugde, hoop, kalmte, geluk, liefde enzovoort.
Gebeurtenissen die direct of indirect lijken op gebeurtenissen uit onze kindertijd roepen vrijwel altijd de emotie op die je als kind ook had.
Tijdens de opleiding ben je bezig met de ontwikkeling van kinderen. Het is niet meer dan logisch dat ook jouw eigen kindertijd hierin weer tevoorschijn komt. Dat herinneringen weer opspelen en dat oud verdriet of pijn weer aan de oppervlakte komt. Dit hoort er gewoon bij.
En een van onze kinderlijke patronen is om pijn en verdriet in naar de ander te verleggen. ‘jij hebt het gedaan’, ‘het is jouw schuld’. Emotioneel volwassen betekent dat jij dit herkent en hierin als een volwassene kunt of leert te handelen en indien nodig hulp kunt aanvaarden. Dat je weet van jezelf wanneer je in een kinderlijke reactie zit als een driftige peuter of recalcitrante puber. En dat je deze emoties kunt parkeren en wanneer het past nader te onderzoeken. Tijdens de opleiding hoor je hier meer over.
De lach is een van de belangrijkste uitingen van emotie voor de gezondheid van ieder mens en voor de aarde. Als mens heb je humor mee gekregen en de mogelijkheid om die te uiten. Door lachen en luchthartigheid kan het lichaam gezond blijven en kunnen dingen die de gezondheid bedreigen corrigeren. Relaties worden sterker door de lach omdat humor problemen onderdrukt en de lach brengt vreugde aan de anderen.
5) Zorg voor ontspanning, vermaak anderen en laat je vermaken
Vermaak is een uitlaadklep voor onze creativiteit. Jezelf en anderen vermaken kan een bijdrage leveren aan onze zelfdiscipline en het emotioneel volwassen worden. Zorg dus ook voor afwisseling tussen verplichtingen en ontspanning. Dit is geen opleiding waarbij je van alles moet, waar je deadlines hebt en waar je tienen moet halen. Je doet niets fout en niets goed. Er is geen onvoldoende of voldoende. Er bestaan geen rapporten en metingen. Er bestaat enkel inspanning voor jezelf en jouw levensmissie.
Naast inspanning dient er ook ontspanning te zijn. Hoe leuk de opdrachten ook zijn.
En het magische is: wanneer jij je ontspant door eens lekker te koken, creatief te zijn, theatervoorstellingen te bezoeken, naar een museum te gaan, te zingen (mag onder de douche), te sporten of te bewegen, etc, dan doe jij je lijf en je creatieve ontwikkeling een groot plezier. Twee vliegen in één klap!
6) Wees de rentmeester van je energie.
Een rentmeester beheert goederen, in het bijzonder onroerend goed van een eigenaar. Wanneer je rentmeester van jouw energie bent, beheer jij jouw energie voor jezelf.
Je kunt energie nodig hebben om te creëren of energie ontvangen van het creëren. Verder kun je energie veranderen en herordenen. Bij alles wat je ook doet is er energie aanwezig zoals woorden uitspreken, denken en bij elke daad die je verricht. Onze wereld bestaat uit niets anders dan energie, zowel zichtbaar als onzichtbaar. De redenen dat jij er aan herinnerd wordt dat jouw taak is om rentmeester te worden van jouw eigen energie is dat jouw energie weer bijdraagt aan de collectieve energie.
Onze dampkring bestaat uit woorden die de mens ooit heeft uitgesproken. De woorden worden nooit teruggenomen of gecorrigeerd. Zodoende worden ze een deel van de laag die de wereld omringt. De meeste mensen vinden het gemakkelijker om uit de negatieve energie, energie te halen in plaats van er door heen te dringen en hoger te reiken. Daarom verkeren veel mensen (en helaas ook kinderen) in een staat van slachtofferbewustzijn. Wanneer jij je bewust wordt van jouw rentmeesterschap voor de energie die jij uitstraalt en een voorbeeld stelt, kun jij een verschil maken.
Als je je een slachtoffer voelt en je gedraagt je ook zo, dus je geeft anderen de schuld en je wentelt in zelfmedelijden dan pakken anderen deze energie op omdat je dit uitstraalt. Maar andersom werkt dit ook. Wanneer jij positief en vol kracht in het leven staat, wanneer jij jouw passie leeft, dan straal je dat uit.
Het is aan jou! Welk verschil wil jij maken en welke vorm van rentmeesterschap prefereer jij?
7. Geniet naar hartenlust van muziek.
Je hebt wellicht al ervaren dat de muziek jouw emoties beïnvloedt. Muziek is een van de krachtigste instrumenten van de natuur. En muziek is een van de grotere gaven die de mens heeft gekregen ten opzichte van andere levensvormen. Door de stem te uiten met diverse tonen, maar ook om muziekinstrumenten te scheppen om zodoende meer muziek te maken. Creativiteitsuitingen en het vermaak kunnen voor een deel bestaan uit muziek.
Aangezien muziek zo belangrijk is, noemen we dit als een afzonderlijke leefregel.
Het beïnvloed de hele mensheid, en de energie van muziek kan zelfs een helende werking hebben op het lichaam en de planeet. Als muziek rustig is en een ritme heeft van onze hartslag, heeft een positieve invloed op onze zenuwen en geestelijke toestand. Aangezien iedereen muzikaal is, wordt iedereen er door beïnvloed. Muziek is je ziel die spreekt. Het is de stem die met het universum communiceert.
Wij hebben onze eigen spotify playlist die wellicht inspiratie geeft. Klik HIER voor de lijst.
8) Streef naar wijsheid.
Wijsheid is geen kennis. Kennis haal je via boeken, media, school, ervaringen en andere bronnen. Iemand met een hoog IQ ofwel een geleerde heeft niet altijd veel wijsheden bij zich. Wijsheid is de manier waarop je kennis toepast. Wijsheid is een weloverwogen, zorgvuldig besluit om op een bepaalde manier te handelen of juist niet te handelen, gelet op het welzijn van alle betrokkenen.
Wijsheid betekent dat je bij jezelf te rade kunt gaan, in de stilte van je hart, in de woorden van de ander, in de reis van je leven. Wijsheid zit in je hart, niet in je hoofd. Je hoofd heeft het talent om de diepe innerlijke wijsheid naar buiten te brengen, vorm te geven in woorden. Luisteren naar deze wijsheid betekent het durven loslaten van overtuigingen en het leren luisteren naar de stem van je hart, de waarheid van je intuïtie. Het vereist lef om daarnaar te luisteren.
9) Breng jezelf discipline bij.
In deze opleiding krijg jij de mogelijkheid om het beroep kindercoaching te leren en om de kindercoach in jou te ontwikkelen. Dit vraagt, buiten het aanwezig zijn bij de lesdagen, ook de discipline om in weken tussen de lesdagen je te verbinden met het vak. Door de opdrachten, de oefeningen en het contact met collega’s.
Maar ook jouw dagelijkse leven gaat door. Je werk, je huishouding, de verplichtingen die je hebt. En dat kan een hele organisatie zijn. Wanneer je de discipline hebt om tijd voor jezelf en jouw droomwens vrij te maken en daarin ook daadwerkelijk actief bezig te zijn met wat jij wilt, ontvang je daarvoor niet alleen een heleboel ervaring, wijsheid en kennis. Je ontvangt ook zelfvertrouwen, energie, positiviteit, passie, energie, levenslust etc..
10) Neem waar zonder te (ver)oordelen.
Waarneming is het proces van het verwerven, registreren, interpreteren, selecteren en ordenen van zintuiglijke informatie. Op basis van deze waarneming heb jij je oordeel nodig om vast te stellen wat je hebt waargenomen. Dit oordeel is neutraal en vrij van gevoelens en emoties.
Wat wij mensen vervolgens vaak (meestal) doen is aan dit oordeel een beoordeling of veroordeling plakken. Een persoonlijke waarde, gekoppeld aan een eigen emotie en gevoel. En dit is jouw eigen perceptie, jouw visie, jouw beeld.
Je hebt ook de keus om waar te nemen wat er gebeurt en, zonder het te veroordelen. Je kunt besluiten dat het intuïtief niet goed ruikt, smaakt, of voelt voor jouw eigen weg. Daarna zegen je het en je wandelt voort. Zo kun je voldoen aan de eis dat je niet moet oordelen. Dat betekent niet dat je bepaalde daden of gedrag prettig vindt. Maar je veroordeelt de persoon niet. Het maakt gewoon geen deel uit van jouw weg. Je steekt er geen energie in. Geen woorden, geen daden, geen gedachten.
Waarnemen zonder veroordelen is gekoppeld aan begrip, aan de waarheid kennen dat ieder mensenkind volmaakt en goed is zoals het is.
WAT GAAN WE DOEN?
per lesdag
Omdat we gericht zijn op ieder persoonlijk en op de thema’s die leven in de groep zijn eventuele wijzigingen in het programma voorbehouden.
LESDAG 1
Kennismaken, intervisie en het neerzetten van intentie
Als kindercoach werk je over het algemeen solitair. Dat betekent dat je of in een eigen praktijk werkt of bij een organisatie als kindercoach aan de slag bent. Maar tijdens het coachen doe je het in je uppie. Intervisie is een belangrijk hulpmiddel om je vak goed uit te voeren. Maar, voor je het weet beland je in een gezellig theeclubje en ben je materialen en technieken aan het delen. Terwijl intervisie er juist is om jou te ondersteunen in het uitvoeren van je vak en in het stevig voelen in jezelf als kindercoach. Daarom besteden wij in dit tweede leerjaar expliciet aandacht aan intervisie. Je maakt tijdens de eerste lesdag opnieuw kennis met de groep, je vormt tijdens de eerste lesdag intervisiegroepen en je gaat met opdrachten aan de slag.
Het neerzetten van jouw intentie geeft richting. Intentie gaat niet over het hebben van voornemens, maar de essentie van intentie is bewust positieve gedachtes. Deze kunnen te maken hebben met jouw motivatie, je doelen, je dromen en je verlangens. Waar word jij nou écht gelukkig van? Wat wil je graag waarmaken? Om die belangrijke dingen niet uit het oog te verliezen én om ze ook echt te bereiken, kun je 'leven met intentie'. Door bewust aandacht te besteden aan jouw intenties zorg je ervoor dat je gemotiveerd blijft, dat je duidelijk voor ogen houdt waar je van droomt én hoe je jouw doelen bereikt.
LESDAG 2
Bewustzijnsontwikkeling (ontwikkeling van jouw praktijk) & Kind van 9
De ontwikkeling van kinderen gaat volgens natuurlijke wetmatigheden. Tijdens je basisopleiding heb je hier al meer over geleerd. Deze dag staan we stil bij een bijzondere stap in de ontwikkeling, namelijk die van het kind van 9. Aan de hand van jouw eigen ‘kind van 9’, theorie uit de ontwikkelingspsychologie én astrologie ga je deze fase in het leven van het kind nog beter begrijpen. Je krijgt inzichten in het coachen van kinderen in deze fase. Daarbij krijg je leuke inzichten over de ontwikkeling van jouw eigen praktijk of werkzaamheden als kindercoach. En je ontdekt in welke fase jij als kindercoach bent. Herkenbaar en inspirerend.
LESDAG 3
Het kasteel der kwaliteiten
Werken met kwaliteiten lijkt vaak heel makkelijk en levert ook veel op. Maar in dit tweede leerjaar gaan we echt een stap verder en verdiepen we het werken met kwaliteiten. Dit doen we aan de hand van archetypen en jouw eigen kasteel. Deze dag krijg je nieuwe technieken en werkvormen zoals bijvoorbeeld innervoice dialogue en oefeningen vanuit het systemisch werk. Erg leuk om zelf te doen. Nog leuker om met ouders en kinderen te doen.
LESDAG 4
Ouders waarnemen (kijken naar ouders door de systemische bril)
Tijdens leerjaar 1 heb je kennis gemaakt met de 3 systemische wetmatigheden: erbij horen, je plek innemen en de balans tussen nemen en geven. Maar hoe vertaal je dit naar ouders?
We nemen je mee in de wereld van het systemisch werk en leren je opnieuw kijken naar ouders en kinderen. Ook krijg je systemische oefeningen mee die je direct in kunt zetten in je werk als kindercoach. Oefeningen die ouders inzichten geven in hun eigen gezin en patronen. En natuurlijk ga je deze oefeningen eerst zelf ervaren.
LESDAG 5
Ouders coachen
Tijdens de vorige lesdag heb je veel inzichten gekregen over het thema ‘ouders’. Deze lesdag gaan we dieper in op het coachen van ouders.
En in de middag gaan we met hulp van het spel ‘aangenaam kennismaken’ oefenen met coachende oudergesprekken. Aangenaam Kennismaken is het eerste spel wat ingezet kan worden bij het coachgesprek met ouders. Het is een praktisch tool voor de kindercoach.
Het zet de ouder aan het nadenken over zichzelf, de situatie of het 'probleem' en de relatie tot het kind. En het spelen van het spel brengt zeker nieuwe inzichten tot stand. Daarbij krijgt de ouder ook meteen een beeld van de manier van werken van de kindercoach.
Tijdens de lesdag zelf staan ook jouw 6 kernwaarden als kindercoach centraal.
We gaan dieper in op jouw kernwaarden. We doen dit onder andere met systemische oefeningen en we gaan hier ook creatief mee aan de slag.
LESDAG 6
De zelfstandige kindercoach
Meer en meer gaat kindercoaching in Nederland een eigen plek innemen. Dat betekent onder andere dat er ook doorverwijzingen naar jou komen vanuit bijvoorbeeld huisartsen of scholen. Je moet hiervoor naast zichtbaar en vindbaar ook vooral duidelijk zijn in wat jij te bieden hebt en wat de kosten hiervoor zijn. Tijdens het ochtendprogramma staat het financiële aspect van jouw werk centraal. Maar dan op magische wijze (natuurlijk).
Bij het werken als kindercoach in welke vorm jij dat ook gegoten hebt horen ook (voor)waarden. Wat zijn jouw kernwaarden en hoe betrek jij jouw waarden in jouw werk als kindercoach? We kijken hierbij naar de waarden van de oude en van de nieuwe tijd.
LESDAG 7
Jouw weg!
Deze dag gaan we aan de slag met ‘jouw weg’. Op jouw weg bevinden zich altijd beren. Net zoals op de weg van jouw coachee. Een mooie meditatie/ visualisatie geeft veel inzichten voor jezelf. En wanneer je dit in je praktijk gaat inzetten ook voor jouw coachee.
Bij deze visualisatie zijn heel veel mooie werkvormen te bedenken en in te zetten. Ook dit ga je op deze dag doen. Deze dag is er dus voor jou persoonlijk, maar zeker ook voor jouw werk als kindercoach. Je gaat in ieder geval vol inspiratie naar huis.
LESDAG 8
De koffers (werken met de bagage van jouw coachee)
Pijnlijke delen stoppen we ver weg en we willen ook niet graag herinnerd worden aan deze pijnpunten. Bij de Magie van Kindercoaching spreken we dan over de bagage van een coachee, oftewel de koffers. Maar bij de coaching kom je deze bagage wel tegen. In het eerste leerjaar leer je dat je als kindercoach niet in de bagage mag peuteren en werken. Maar wat moet je doen wanneer de koffers toch open gaan?
Alles in ons systeem is er namelijk op gericht om geen pijn te hoeven voelen. Geen verdriet. Geen angst. Geen onzekerheid. En wanneer we het toch ervaren, willen we er zo snel mogelijk weer vandaan. Ons hoofd vertelt ons: dit gevoel wil ik niet. Ik wil iets anders. Of dat we iets moeten gaan doen. In de actie om het negatieve gevoel door iets anders te vervangen. En vaak werkt dit ook. Kort. De pijn, het verdriet, de onzekerheid blijft en komt op een ander moment weer net zo hard terug.
Door er steeds van weg te gaan, erkennen we eigenlijk niet wat werkelijk is. We willen iets anders dan wat er IS. We willen geen onzekerheid, maar er is wel onzekerheid. We willen geen verdriet, maar er is verdriet. We willen geen pijn, maar er IS pijn…
Deze dag geeft je hierin inzichten en werkvormen. Dit leer je door te werken met je eigen bagage. Een intensieve dag waarin je zelf ook weer kunt 'opruimen'.
LESDAG 9
Ondernemersanalyse
Deze dag is niet wat het lijkt. Op magische wijze gaan we aan de slag met het analyseren van dat wat jij wilt ondernemen. Je leert kijken naar jezelf en jouw wensen en verlangens. Naar jouw visie en missie, jouw ‘why’, jouw kwaliteiten en talenten, jouw kernwaarden en hoe dit zich vertaalt naar wat jij wilt neerzetten.
Het lijkt wellicht een wat saai thema, maar laat je maar verrassen. Want na deze dag kijk je echt weer anders (en je keek al zo anders in vergelijking met een jaar geleden).
Je zet jezelf na vandaag weer op de kaart. Opnieuw! En met verve! Passend bij wie jij bent.
LESDAG 10
Presenteren!
Deze lesdag maak je kennis met toneel! Uit ervaring weten wij dat acteren, toneel ‘spelen’, kinderen vrij kan maken. Het geeft zelfbewustzijn en vertrouwen in eigen kunnen en bovenal is het natuurlijk ongelooflijk leuk!! Dit gevoel van kracht is ieder kind gegund en daar gaan we in deze les op een speelse manier naar op zoek. Op deze dag ga je kennismaken met een heuse drama les met warming up, zintuigoefeningen en improvisatie-spel!
Omdat je het allemaal zelf gaat beleven helpt het jou ook weer verder om jezelf te presenteren. Twee vliegen in een speelse klap!
Natuurlijk ronden we de dag af met een feestelijke uitreiking van de certificaten. Dat heb je na dit intensieve tweede leerjaar wel verdiend.
Enthousiast?
Schrijf je dan in voor dit inspirerende jaar. Klik HIER voor het inschrijfformulier